Ako byť kreatívny? Inšpiruj sa Waltom Disneym

Autor Tamara Peterková Publikované
Ako byť kreatívny? Inšpiruj sa Waltom Disneym

Kreativita je schopnosť, ktorú si dnes vyžaduje takmer každá pracovná pozícia. Ak práve nie si kreatívny typ, máme dobré správy. Aj táto schopnosť sa dá natrénovať. Stačí sa inšpirovať najslávnejším filmovým a rozprávkovým inovátorom na svete – Waltom Disneym.

Možno sa ti to už stalo – pozeral/a si svoju obľúbenú Diesneyovku a v hlave sa ti vynorila otázka: „Ako je možné, že jeden človek dokázal vymyslieť toľko fascinujúcich postáv a príbehov?“ Našťastie si Walt Disney svoju kreatívnu metódu nenechal pre seba. V deväťdesiatych rokoch ju definoval Robert B. Dilts. Pozostáva z troch jednoduchých fáz – snívanie, realita a kritika.

Či už ide o plánovanie oslavy s kamarátmi, dovolenku alebo prípravu dôležitého zadanie, metóda Walta Disneyho sa ti určite bude hodiť. Vytvor si malý kreatívny tím. Stačia 4 až 6 ľudia, ktorí ti s nápadmi pomôžu.

Dilts tiež odporúča, aby ste sa so skupinkou v každej fáze presunuli do inej miestnosti, resp. iného prostredia. Nové miesto by ti malo pomôcť lepšie si uvedomiť, že už máš uvažovať iným spôsobom. V ideálnych podmienkach by každá fáza mala trvať približne 30 minút.

1. FÁZA: Snívanie

Zasnívajte sa. Pripusti si, že na chvíľu je možné všetko, čo si dokážeš predstaviť. V tejto fáze neexistuje zlý nápad. Ide vlastne o akýsi šialený brainstorming. Čím viac nových nápadov vznikne, tým lepšie. Niektoré sa možno ostatným budú zdať bláznivé, no určite sa o ne podeľ. Všetky nápady si poctivo zapisujte. Kľúčovou otázkou tejto fázy je: „Prečo nie?“

2. FÁZA: Realita

Ako to už v živote býva, po snívaní prichádza krutá realita. Sú všetky nápady a sny z prvej fázy naozaj realizovateľné? V tomto kroku sa v skupinke nezameriavajte na to, čo by ich realizácia priniesla, alebo aký by mali vlastne zmysel. Ide len o tú možnosť. Kľúčovou otázkou tejto fázy je: „Ako?“

3 FÁZA: Kritika

Na záver sa na všetky svoje nápady pozrite kriticky. Definujte nedostatky a možné problémy. Spĺňa tento nápad všetky požiadavky? Hodí sa k cieľovej skupine? Čo by jeho realizácia priniesla? Ako by sme nápady mohli ešte vylepšiť? Pozrieť sa kritickými očami na vlastný nápad môže byť niekedy náročnejšie. No ak to dokážeš, budeš mať istotu, že sa nakoniec pustíš len do tých naozaj efektívnych a zmysluplných. Kľúčovou otázkou tejto fázy je: „Prečo?“